Visie

Ontdek hier waar Gastouderopvang WIJsamen voor staat, en kan aanbieden. De visie en het pedagogische beleid, zorgen ervoor dat uw kind een veilige en stimulerende omgeving krijgt om zich optimaal te ontwikkelen. Onderstaande staan de belangrijkste beleidsdoelen. 

Normen en waarden: 


We praten over emoties, gedrag en keuzes. Waarom iets ‘niet mag’, maar vooral hoe het ‘juist wel mag’. Regels en grenzen wordt op een positieve en liefdevolle manier uitgelegd.

 

Elk kind is uniek en mag er zijn. We leren om elkaar te accepteren en verschillen te waarderen. Wij helpen elkaar; we moedigen aan, denken mee, WIJ doen het samen.

 

Zo bouwen wij samen aan een warme, respectvolle en vertrouwde omgeving.

Emotionele veiligheid:

Ieder kind moet zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen. Een warme, liefdevolle benadering en een vertrouwde, voorspelbare omgeving vormen de basis.

 

Kinderen kunnen zich pas optimaal ontwikkelen wanneer zij zich veilig voelen. Door de kleinschalige opvang is er veel ruimte voor individuele aandacht, er is 1 vast gezicht, hierdoor kun je samen een hechte band opbouwen, en voelt een kind zich snel "thuis". 

 

Elk kind wordt benaderd met respect voor zijn of haar gevoelens, eigenheid en tempo.

Persoonlijke vaardigheden 

Zelfvertrouwen, zelfstandigheid en doorzettingsvermogen zijn belangrijk voor een gezonde ontwikkeling en een sterke basis voor de toekomst.

 

Kinderen mogen zelf keuzes maken, proberen, vallen en weer opstaan. Door te benoemen en te waarderen wat goed gaat, groeit het geloof in eigen kunnen.  

 

Ik speel in op de behoefte, wat heeft het kind nu nodig, welk ontwikkeling is nu actief? Dit doe ik d.m.v. aanbieden van materialen of activiteiten. 

 

Sociale vaardigheden

In onze kleine, vertrouwde groep doen we dagelijks sociale ervaringen op die belangrijk zijn voor de ontwikkeling. Denk aan samen spelen, delen, overleggen, rekening houden met elkaar en conflicten oplossen.

 

 Positief sociaal gedrag wordt benoemd en beloond, zodat kinderen leren wat gewenst is.